Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2019

Πανεκπαιδευτικό μέτωπο ενάντια στο νέο νομοσχέδιο


Μια μέρα πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ένα προσοντολόγιο-τερατούργημα, ως τρόπο διορισμού αλλά κυρίως ως τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών, καθώς οι διορισμοί που υποσχέθηκε το υπουργείο σε βάθος πενταετίας αφορούν μόνο ένα μικρό κομμάτι των οργανικών κενών που υπάρχουν στα δημοτικά.


Τι είναι το προσοντολόγιο; 

Το προσοντολόγιο δεν είναι σύστημα μόνιμων διορισμών γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει καμία κατοχύρωση ότι θα γίνουν έστω οι ελάχιστοι διορισμοί που ανακοινώνονται (όπως άλλωστε έχουμε συνηθίσει να γίνεται την τελευταία δεκαετία). Αποτελεί σύστημα προσλήψεων των ελαστικά εργαζόμενων αναπληρωτών και εργασιακό προσοντολόγιο, που αν ισχύσει θα αλλάξει άρδην το δημόσιο σχολείο και θα ακυρώσει κάθε έννοια συλλογικής διεκδίκησης! Ατομικός φάκελος προσόντων μονίμων και αναπληρωτών, αξιολογική κατάταξη αυτών, απόλυση και τιμωρία των «ανίκανων», απαξίωση της προσφερθείσας εργασίας και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων, ανταγωνισμός και κυνήγι μορίων: αυτό είναι το νέο προσοντολόγιο!

Συγκεκριμμένα το προσοντολόγιο διευρύνει τα μοριοδοτούμενα προσόντα του νόμου Διαμαντοπούλου καθώς μοριοδοτεί ως προϋπόθεση για το διορισμό όλα τα κριτήρια του (βαθμό πτυχίου, μεταπτυχιακό, διδακτορικό, 2ο πτυχίο, προϋπηρεσία,  πιστοποίηση ΤΠΕ) και επιπλέον  το 2ο μεταπτυχιακό και τα σεμινάρια 300 ωρών: κριτήρια που προφανώς καμία σχέση δεν έχουν με την ικανότητα του κάθε εκπαιδευτικού να διδάξει. Ξεκινάει, έτσι, ένα μόνιμο αέναο κυνήγι προσόντων  που προάγει τον ανταγωνισμό μεταξύ των εκπαιδευτικών ενώ μεταφέρει την ευθύνη για την ανεργία του καθένα στον ίδιο και στην προσωπική ικανότητα για απόκτηση προσόντων. 

Δημιουργεί ένα σύστημα πρόσληψης, κατ’ εικόνα και ομοίωση της φιλοσοφίας πρόσληψης στον ιδιωτικό τομέα. Ο ΑΣΕΠ κάθε δύο χρόνια (με βάση τα κριτήρια που θα θέτει ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας και που δύναται να τα διαφοροποιεί κάθε διετία) κάνει προκήρυξη κατάταξης και οι αιτούντες εργασία στην εκπαίδευση θα καταθέτουν τα προσόντα που διαθέτουν εκείνη τη χρονική στιγμή και θα κατατάσσονται στους πίνακες. Είναι πια απολύτως φανερό ότι μιλάμε για συνεχώς μεταβαλλόμενα προσόντα που καλείται να έχει ένας εκπαιδευτικός για να διεκδικήσει εργασία, προσαρμοσμένα στις κάθε φορά αστικές επιλογές για τον προσανατολισμό του δημόσιου σχολείου και το μοντέλο του εκπαιδευτικού εργαζόμενου σε αυτό. 

Τα χρόνια εργασίας των 32.000 σημερινών αναπληρωτών και των χιλιάδων επόμενων, διαγράφονται σε αυτό το σύστημα που υποβαθμίζει εξαιρετικά την προϋπηρεσία μιας και τη μοριοδοτεί κάτω από το 50% της συνολικής μοριοδότησης και κατ’ ανώτερο τους 120 μήνες. Τη θέση που είχε ως τώρα η προϋπηρεσία παίρνει ο ατομικός φάκελος προσόντων σε ένα σκληρό ταξικό προσοντολόγιο και σύστημα ατομικής αξιολόγησης για προσλήψεις ελαστικά εργαζόμενων (αναπληρωτών) και μονίμων (αν, όσους και όποτε γίνουν). 

Και πως αφορά το Πανεπιστήμιο; 

Με το προσοντολόγιο η κυβέρνηση εμπορευματοποιεί ακόμα περισσότερο τις πανεπιστημιακές σπουδές. Μια μεγάλη μπίζνα ξεκινά με θύματα τους σημερινούς φοιτητές, απόφοιτους, υποψήφιους, που θα δουν το βασικό πτυχίο τους να απαξιώνεται σε μια νύχτα (το πτυχίο μετατρέπεται απλώς στο πρώτο αλλά όχι σε επαρκές σκαλοπάτι για τη διεκδίκηση εργασίας, κάτι σαν το απολυτήριο λυκείου που το χρειάζεσαι για να δώσεις πανελλαδικές αλλά από μόνο του δεν σου εξασφαλίζει τίποτα). Το πτυχίο παύει να εξασφαλίζει επαγγελματικό δικαίωμα μια και ένα άκαμπτο σύστημα μοριοδότησης μεταπανεπιστημιακών τίτλων αλλάζει το χάρτη των επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Σε συνθήκες υποχρηματοδότησης του πανεπιστημίου, ποικίλων σχεδίων για την υποβάθμιση των ΑΕΙ, με συνενώσεις τμημάτων και συρρίκνωσή τους, τα πιστοποιητικά, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, τα σεμινάρια επιμόρφωσης και κάθε είδους νέα μοριοδοτούμενα προσόντα, ανοίγουν νέα πεδία εκμετάλλευσης και κερδοφορίας .

 Όλα αυτά τα νομοσχέδια δείχνουν  την βασική  στόχευση της κυβέρνησης για την εκπαίδευση που είναι η συνεχής επανακατάρτηση, δηλαδή η διαρκής συλλογή προσόντων απο τους φοιτητες, για να γίνουμε ωφέλιμοι στο εργασιακό μοντέλο που αυτοι θέλουν, φαίνεται άλλωστε αυτό χαρακτηριστικά από το ίδιο το Προσοντολόγιο! Πιο συγκεκριμένα αφαιρούνται επαγγελματικά δικαίωματα  από τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών και μετακυλίονται σε μεταπτυχιακά, σε σεμινάρια και σε ειδικές δομές μέσα στα πανεπιστήμια. Με αυτόν τον τρόπο, τα πτυχία διαλύονται και παύουν να αποτελούν την μοναδική προϋπόθεση για δουλειά!Με τις συγχωνεύσεις και τις διασπάσεις, αρχικά πετιούνται έξω απ την τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πιο φτωχά στρώματα, ενώ επίσης δημιουργούνται πτυχία πολλών ταχυτήτων, γεγονός που δημιουργεί μελλοντικούς εργαζόμενους, που θα είναι πλήρως εντατικοποιημένοι με μηδαμινά δικαιώματα.

  Στο ίδιο νομοσχέδιο σε ξεχωριστό άρθρο περιγράφεται και η περίφημη διάσπαση του Φ.Π.Ψ. Πιο συγκεκρίμενα προβλέπει τη διάσπαση του τμήματος της σχολής,με την δημιουργία αυτόνομου πλέον τομέα- τμήμα Φιλοσοφίας που  αναφέρεται πως έχει πιστοποίηση ΠΕ02. Η κατεύθυνση Ψ προσχωρεί στο υφιστάμενο τμήμα Ψυχολογίας.  Όσον αφορά τον τομέα Παιδαγωγικής, μεταναμάζεται σε “Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης”.  Η ενέργεια αυτή έρχεται ουσιαστικά να αφαιρέσει  την διδακτική επάρκεια από τα πτυχία και  να την μεταφέρει σε μετέπειτα κύκλο σπουδών(διετή προγράμματα, μεταπτυχιακά, Δια Βίου μάθηση). Παρά τις όποιες διαβεβαίωσεις ότι δεν πρόκειται να αφαιρεθεί αυτό το βασικό επαγγελματικό δικαίωμα από το πτυχίο, οι ενέργειες του ίδιου του ΦΠΨ(!) για συγκρότηση σεμιναρίου που θα χορηγεί την επάρκεια σε απόφοιτους αλλά και η ύπαρξη δια βίου προγραμμάτων σπουδών που θα επανακαταρτίζουν φοιτητές στο θέμα της επάρκειας μάλλον δείχνουν το αντίθετο. Δεν διαλύει μόνο ένα τμήμα, αλλά  όλα τα τμήματα της Φιλοσοφικής μέσω της οποίας μπορούμε να διδάξομε καθώς έτσι χάνουμε αυτό το δικαίωμα καθώς και όλες τις καθηγητικές σχολές (Φυσικό, Μαθηματικό,Χημικό κ.α).Παράλληλα αυτή η κίνηση δείχνει ότι στόχευση είναι και η συγχώνευση τμημάτων και σχολών Α.Ε.Ι !! 

Η απάντηση θα δοθεί μέσα από το μαζικό πανεκπαιδευτικό κίνημα!

Από πέρυσι που αυτή η επιδίωξη είχε γίνει γνωστή, ο Φοιτητικός μας Σύλλογος  απάντησε άμεσα και μαχητικά. Προχώρησε σε μαζικές συνελεύσεις και κινητοποιήσεις,στις οποίες δήλωσε ξεκάθαρα ότι  δεν θα δεχτεί το πτυχίο του να γίνει κουρελόχαρτο και απλώς το «πάσο» για να μπορέσει να πάει να κυνηγήσει τα δικαίωματα που του κατοχυρώνονταν.

Από κοινού με τους εκπαιδευτικούς θα βάλουμε “φωτιά στα νομοσχέδια του Υπουργείου”! Ο αγώνας για το «νέο σύστημα προσλήψεων» είναι αγώνας που μας αφορά όλους. Κόντρα στις ελαστικές σχέσεις εργασίας, την περιπλάνηση και τη μετανάστευση. Με βασικό αίτημα, ένα ενίαιο πτυχίο ανά γνωστικό αντικείμενο το όποιο θα είναι η μοναδική προϋπόθεση για εργασία, κόντρα στις διασπάσεις και στη συνεχή επανακατάρτιση.Για μαζικούς διορισμούς εδώ και τώρα, για νέες θέσεις εργασίας, για την κάλυψη των χιλιάδων κενών!

Είναι ανάγκη να συγκροτήσουμε εκείνο το ενιαίο πανεκπαιδευτικό μέτωπο το οποίο θα μπλοκάρει οποιαδήποτε αντεκπαιδευτική κίνηση και θα στείλει το μήνυμα της ρήξης και της ανατροπής!  Έχουμε αποδείξει μέσα από τους αγώνες των τελευταίων χρόνων πως το πανεκπαιδευτικό μέτωπο με τα κοινά και ενιαία αιτήματα είναι ο μόνος νικηφόρος δρόμος απέναντι στις πολιτικές της κυβέρνησης και της ΕΕ. 

ΟΛΟΙ/ΕΣ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11/1        ΣΤΗ 13:00 Η ΩΡΑ ΣΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: